Zajímavosti o nejunikátnějších vlacích, které nevynikají jen technologicky, ale ovlivnily i společenský život podél jejich tras.
Autor: Pavel Fellner
16.05.2022
Zajímavosti o nejunikátnějších vlacích, které nevynikají jen technologicky, ale ovlivnily i společenský život podél jejich tras.
Autor: Pavel Fellner
16.05.2022
Vlaky jsou postaveny na přepravu cestujících nebo nákladu po železničních tratích. Mohou být poháněny různými zdroji energie – párou, naftou a elektřinou.
Vynález parní lokomotivy na začátku 19. století změnil svět. Přeprava lidí a zboží se neuvěřitelně zrychlila a jak pokračovala výstavba infrastruktury – kolejnic, spojila železnice státy i kontinenty jako ještě nikdy předtím a v Americe pomáhala osidlovat nová území. Od čtyřicátých do šedesátých let dvacátého století nahradily v mnoha zemích parní energii efektivnější elektrické a dieselové vlaky.
Zatímco se na našich tratích dodnes přepravujeme v průměru 80 kilometrovou rychlostí, vlaky ve světě překonávají rekordy pohybující se již na hranici 400 km/h. První vysokorychlostní vlaky postavili v Japonsku a jezdily na trati mezi Tokiem a Osakou již v roce 1964.
Existují super-rychlé vlaky, které nejen že překonají velké vzdálenosti během několika hodin, ale po kolejích se pohybují tak hladce, že si ani neuvědomíte, že jedete tak vysokou rychlostí. Nejvyšší provozní rychlost, kterou takové vlaky dosud dosáhly, je 431 km/h a momentálně drží rekord nejrychlejšího vlaku na světě čínský Shanghai Maglev.
Zápolení o nejrychlejší vlaky se odehrává především mezi evropskými a asijskými zeměmi, například Indie nedávno oznámila plány na stavbu vysokorychlostní tratě spojující dva velké státy. Projekt již začal a očekává se, že linka bude otevřena v letošním roce.
YHT – vysokorychlostní vlak je jedinou vysokorychlostní železnicí v zemi. Vlaky na ní jezdí rychlostí až 250 km/h a spojují velká města. Dvě linky jezdí mezi Ankarou a Istanbulem (přes Eskişehir) a Ankarou a Konye (přes Polatlı).
Byl spuštěn v roce 2011 a provozuje jej železniční společnost SNCF. Může dosáhnout maximální rychlosti až přes 300 km/h. Má kapacitu 508 cestujících a spojuje důležitá města v zemi. Konstrukce vlaku sestává hlavně z hliníku, díky čemuž je lehký a ekologický a zároveň je jedním z nejpohodlnějších vlaků v Evropě.
Vysokorychlostní vlakový systém, který funguje v Německu a okolních zemích. ICE je vlajkovou lodí Deutsche Bahn a v současnosti využívá více než 250 vlakových souprav. Může dosáhnout maximální rychlosti až 330 km/h. Všechny vozy jsou plně klimatizované, přičemž každé sedadlo je vybaveno konektorem pro sluchátka, který umožňuje pasažérovi poslouchat hudbu a hlasové pořady na palubě.
AVE je vysokorychlostní železniční doprava ve Španělsku provozovaná společností Renfe. Tyto vysokorychlostní vlaky jezdí na trati o délce 3 100 km a jezdí rychlostí až 350 km/h. Cesta z Madridu do Barcelony jím trvá méně než 3 hodiny.
Frecciarossa 1000 je jedním z vysokorychlostních vlaků vyvinutých společnostmi AnsaldoBreda a Bombardier Transportation. V současnosti tyto vlaky provozuje společnost Trenitalia na více tratích a mají schopnost dosáhnout rychlosti až 354 km/h. Vlak může přepravit 485 cestujících ve čtyřech různých třídách – executive, business, premium a standard. V nejvyšší třídě Executive je i zasedací místnost, obchodní a prémiové kupé mají „jen“ salonky.
Další v Itálii jezdící vysokorychlostní vlak, který pochází z dílen společnosti Alstom. V současnosti je jediným provozovatelem tohoto vlaku italská společnost NTV (Nuovo Trasporto Viaggiatori), která poskytuje službu na železničních tratích v Neapoli a Miláně. Vlak využívá synchronní motory s permanentními magnety, které poskytují vysokou energetickou účinnost.
Italský ETR 610 (z italštiny Elettro Treno Rapido) je třísystémová varianta vysokorychlostní jednotky s naklápěcími vagóny typu Pendolino od firmy Alstom a jejich designérem byl Giorgio Giugiaro. Jezdí mezi Švýcarskem a Itálií od roku 2009. Jejich maximální povolená rychlost je 250 km/h. Zajímavostí je, že kvůli nasazení v Lötschberském a později i v Gotthardském tunelu jsou jednotky vybaveny požární signalizací a musí být schopny jízdy vlastní silou minimálně 15 minut od vypuknutí požáru.
Shinkansen H5 provozuje společnost Hokkaido Railway Company na linkách Tohoku a Hokkaido od března 2016. V roce 2014 vyrobily firmy Hitachi a Kawasaki Heavy Industries celkem čtyři desetivozové soupravy tohoto typu. Vlaky mají tři třídy vybavení: prémiová třída Gran, zelená třída a třída Ordinary (osm vozů) a dosahují maximální rychlosti až 320 km/h. Všechny vozy jsou vybaveny aktivním odpružením s nakláněním až o 1,5 stupně v zatáčkách, což umožňuje udržet maximální rychlost i v zatáčkách o poloměru 4 000 m.
THSR 700T nás již přenáší na asijský kontinent. Tato elektrická vysokorychlostní vlaková souprava vyvinutá společnostmi Kawasaki Heavy Industries, Nippon Sharyo a Hitachi Ltd. pro trať THSR (Taiwan High Speed Rail) byla poprvé spuštěna v roce 2007 mezi městy Tchaj-pej a Kaohsiung, čímž se zkrátila doba jízdy ze čtyř a půl hodiny na pouhých 90 minut. Vlak je vybaven vícemotorovým systémem, ve kterém 9 z 12 zvukotěsných vozů dodává vlaku energii. Dnes v rámci THSR jezdí 30 souprav a každý vlak má jednu obchodní třídu a 11 vozů standardní třídy.
KTX je vysokorychlostní železniční systém, který vlastní Korail. Tento super-rychlý vlak jezdí z mezinárodního letiště Incheon se zastávkami na stanici Soul, Yongsan směrem na Busan a Gwangju a ze stanice Suseo v okrese Gangnam se zastávkami ve městě New Dongtan a na stanici metra Jije 1 v Pyeongtaeku v Soulu. Přestože je trať konstrukčně navržena na 350 kilometrovou rychlost, provozní rychlost vlaku je omezena na 305 km/h. Cestování KTX je nejen rychlé, ale také cenově dostupné.
Druhý nejrychlejší vlak na světě, který dosahuje rychlosti až 380 km/h. Vlak byl uveden do provozu v roce 2010 na trase Šanghaj – Nanjing. Je vyroben z hliníkové slitiny a odveze 495 cestujících. Čelo vlaku ve tvaru ryby pomáhá snižovat aerodynamické síly a umožňuje mu dosahovat vyšší rychlosti.
Shanghai Maglev je nejvýše v seznamu nejrychlejších vlaků na světě. Trvá jen 7 minut, než překoná vzdálenost přibližně 43 km od mezinárodního letiště Pudong v Šanghaji po stanici metra Longyang pomocí technologie magnetické levitace (Maglev). Shanghai Maglev postavili společnosti Siemens a ThyssenKrupp a je jediným komerčně provozovaným Maglevem na světě. Super-rychlý vlak dokáže přepravit 574 cestujících a jezdí každých 15 minut. Cestování tímto vlakem také není tak drahé. Jeden lístek stojí 8 dolarů, VIP lístek na sedmiminutovou jízdu stojí 16 dolarů.
Ghan – Mezi Darwinem a Adelaide v Austrálii jezdí jediný osobní vlak, který překoná vzdálenost přibližně 3 000 km, která odděluje tato dvě města, za přibližně 54 hodin. V průměru se skládá z 26 vozů, které jsou vyrobeny z oceli, ale jednou táhl 99 vozů, jejichž délka byla asi 1 200 metrů.
jezdí na trati z Tokia do Ósaky. Tento vysokorychlostní vlak má soupravu 16 vozů, díky čemuž je celková délka vlaku asi přes 400 metrů.
je nejpoužívanějším elektrickým vlakem ve Švédsku. Nejdelší Rc vlak utáhne v průměru 17 vozů, ale v únoru 2012 tato lokomotiva táhla 22 vozů a souprava měla přes 530 metrů.
je ruský vysokorychlostní elektrický vlak, který jezdí mezi Moskvou a Petrohradem. Byl uveden do provozu v prosinci 2009. Je dlouhý přibližně 500 metrů a dosahuje rychlosti 250 km/h.
Kromě automatického vlaku, který jezdí mezi Floridou, Virginií, Sanfordem a Lortonem v USA a má více než 50 vozů, jsou nejdelšími vlaky v Americe vlaky Barnum a Bailey a Ringling Bros Circus. Jedná se o nejdelší vlaky v soukromém vlastnictví na světě. Tyto vlaky mají asi 60 vozů a cestují po Spojených státech v překrývajících se dvouletých cyklech.
V Indii je standardem, že dálkové vlaky mají více než 24 vozů, což představuje přibližně 600 metrů na vlak.
Víte, že je možné cestovat vlakem přímo z Portugalska do Vietnamu? S délkou 17 000 km se jedná o nejdelší cestu vlakem na světě.
Nejdelší přímou železniční trasou na světě je Transsibiřská magistrála o délce 9 300 km. Vede z Moskvy do Vladivostoku. Nepatří ale mezi super-rychlé, k překonání této vzdálenosti je třeba minimálně týden.
Luxusní vlaky jsou tím nejlepším způsobem, chce-li někdo cestovat po nejkrásnějších místech světa. Slibují, že poskytnou tu nejvíce vzrušující a nezapomenutelnou cestu přes nejznámější turistická místa světa. Každý, kdo je ochoten utratit slušné množství peněz, aby zakusil eleganci králů a královen, luxusní vlaky jsou skutečně tím nejlepším způsobem, jak to udělat.
Ve Švédsku jezdí vlaky, které generují pětkrát více elektřiny, než jí spotřebují. Zbývající energií zásobují okolní města a ostatní vlaky.
V Japonsku jsou vlaky tak přesné, že každé zpoždění nad pět minut obvykle znamená pro cestující na cestě do práce omluvu a „osvědčení o zpoždění“.
V Moskvě se toulaví psi naučili dojíždět vlakem z předměstí do centra. Dostanou se do města, kde snáze najdou jídlo a večer pak stihnou ještě vlak domů.
Bradavický expresní vlak, známý z filmů o Harrym Potterovi, je skutečný vlak, který jezdí i dnes ve Skotsku. Trať vede přes nádherné prostředí, včetně horských údolí a jezer.
Průkopník našich cest do Indonésie a Polynésie. Několikrát absolvoval cestu kolem světa, průvodcuje jižní Ameriku, Barmu, Thajsko, Indii, Čínu, Tibet, Nepál, Bhután, Etiopii, Keňu, Tanzanii, Namibii, JAR...., miluje Stolové hory ve Venezuele, koupe se s tučňákama na Antarktidě a vyběhne na každou sopku, kterou spatří. Bohém s odbornými znalostmi z řízení a marketingu si na zájezdech vychutnává každý moment. Okouzlí Vás nejen dojemnou hrou na klavír, vědomostmi, ale i talentem zorganizovat věci tak, abyste si vaši dovolenou dokonale užili. Velmi dobře vaří a v restauraci vám rád pomůže najít přesně to víno, na které máte chuť. Z dovolené, kde vás provází, se vám nebude chtít odejít.