Největší částí indického filmového průmyslu je právě ten, který má základnu v Bombaj a podle vzoru amerického Hollywoodu ho přezdívají Bollywood, jelikož Mumbai kdysi nesl britský název Bombay. Ale není to jen obyčejná napodobenina nebo jakási hra na americký filmový svět. Právě naopak, je to samostatná škola, s jinými pravidly a možná se budete divit, ale právě na bollywoodské filmy se celosvětově prodá nejvíce lístků.
Autor: Juraj Ondrejčík, průvodce CK SEN
26.03.2018
Dnes to opravdu není čistě záležitost indická, ani indického subkontinentu, bollywoodská produkce má svého diváka po celém světě. Někdy se zobecňuje a jak bollywoodské filmy se označují, že všechny filmy pocházející z Indie, ale není to přesné. Bollywood má společných několik znaků, je to druh indické filmové produkce v jazyce hindi, pocházející z Mumbaiských filmových studií. Vzhledem k tomu, že tato sféra kinematografie je velmi plodná, mezi širokou veřejností vznikl i hovorový termín na její označování. Davy indických filmových fanoušků používají k popisu bollywoodského díla přídavné jméno filmový. Tehdy to je správné, když to je filmové. Scénář je právě tehdy úspěšně zpracován, když má všechny následující přísady: láska, šťastná rodinka (nejlépe se psem), romantika (milostné troj či čtyřúhelníky nejsou výjimka), tragický problém a zápas o dostávání věcí do normálu. Jako tmel těchto prvků se zásadně používá hudba. Za tím můžeme hledat i další přezdívku bollywoodské kinematografie, a to bollywood masala, protože masala v jazyce hindi označuje směs koření.
Nic jiného ani divák nečeká. Únik z indické každodenní reality do světa filmových hrdinů je v Indii zábavou číslo jedna. Osudy na filmovém plátně lidé odevzdaně prožívají, na film si nepřijdou odpočinout, shlédnout akční hrdiny zachraňující svět, sníst 2 tuny popcornu a vrátit se do svých domovů, ale přijdou něco sami prožít, a proto musí být každá story blízko srdce diváka. Vždyť která jiné téma může být natolik věčné jako láska a dobrodružství s ní spojené? Rodinné štěstí, úspěchy a pády ve vztazích. Indické publikum očekává za své peníze plnou dávku zábavy. Proto drtivá většina vyprodukovaných bollywoodských filmů jsou romantické komedie z všelijakých prostředí, od právnických firem až po závodní okruhy. Možná nám Evropanům by na takové filmy seděl víc název muzikál, protože nikdy nesmí chybět chytlavá ústřední hudba a taneční vstupy s vyšperkovanou choreografií. Bollywoodská masala široké masy navnadí už předem, protože před samotným startem filmu v kinech je v prodeji už soundtrack, který všechny nabudí ještě doma, dříve, než se vůbec vydají do kina. Může se pak stát, že při kupování lístků už Indové pozpěvují známé melodie z filmu, na který se jdou právě podívat.
Samozřejmě i v Indii je možnost navštívit multiplexy a prohlédnout si hollywoodské filmy, ale v každém větším městě je v centru pozornosti zejména filmový svatostánek, kde je na programu výhradně bollywood masala. Jednoznačně nejznámější bollywoodské kino je Raj Mandir v Jaipuru. Zde už čekání na lístky patří k samotnému představení. Je nutné přijít včas, protože tabule zavěšena nad zamřížovaným okénkem pokladny je neúprosná. Pokud ji pracovník bezpečnostní služby otočí (tentýž, co křídou na černou tabulku napsal promítací čas a cenu lístků), dočtete se, že je vyprodáno. Můžete si vybrat, zda budete sedět v diamantové zóně (dražší a izolovanější v balkónové části), nebo jen ve smaragdové. Právě zde se dostanete do centra dění, mezi lidi. Raj Mandir není klasické kino. Nám Evropanům připomíná spíše divadlo. Měkké koberce, těžké ozdobné lustry a jen jediný promítací sál. Vstup do kinosálu je zásadně až 15 minut před promítáním. Třeba si přece koupit keksíčky, nápoje, nebo popcorn (ano, i tady ho mají, ale bývá sladký). Fousatý pán vám baterkou posvítí na vaše sedadlo a show může začít. I po tmě vidět, že obecenstvo žije. Opravdu je to spíše divadlo. Lidé, pokud se jim něco líbí, tleskají, pokud ne, pískají. Čas od času jsou slyšet i výkřiky. Těžko říct, zda nenávistné, či povzbuzující, ale děj na plátně je každému i bez dobré znalosti hindi poměrně jasný. Zlatý schematizmus v dějových osnovách! Tanečním vstupům porozumí každý s minimem hudebního sluchu. Zvuk je naplno a když je plno i v publiku, tak přesto, že místnost je klimatizovaná, občas bývá fakt teplo.
Najednou vám do klína přiletí popcorn, ohlédnete se a dvě řady za vámi stojí skupinka Indů a nadšeně křičí. Na plátně se totiž téměř milostný páreček políbil. Čistě v náznacích. Erotiku zde hledáme ve svůdných pohledech, pohybech a tónu hlasu. Nahota, byť jen drobná, je absolutní tabu. Další pravidlo je, že v bollywood masala často obsahuje anglicismy, a to nejen slova, dokonce celé věty. Například "I Love You". Lidé se baví, a kontrolor lístků občas proběhne hledisko světlem baterky, jen tak, zda je vše v pořádku. Padá opona (ano, opravdu zde mají oponu) a lidé si mohou během přestávky dokoupit nápoje a občerstvit se v bufetu. A že tam je nátřesk! Nikdo si totiž nechce nechat ujít druhou polovinu filmu, bude následovat rozuzlení a happyend. Po třech hodinách je konečně všechno jasné! Rodina je pohromadě, záporňáci odstavení, problémy vyřešeny a závěrečný hudební vstup je za námi. Toto je třeba zažít, byť jen jednou, ale k indické kultuře kino prostě neodmyslitelně patří. I přes absenci nám srozumitelných titulků, odejdete nadšení. Jednoduše zážitek, který stojí za to objevit.
Všechny články autoraJuraj Ondrejčík
Juraj vystudoval cestovní ruch a své znalosti jako průvodce uplatňuje již od roku 2006. Není divu, že poznávací zájezdy jako Čína, Tibet, Nepál, Indie, Vietnam, Kambodža, Kuba, Bhútán, či Jordánsko, Libanon, ale i Nový Zéland prošel všechny již několikrát. Zároveň provází cesty do Pákistánu, Laosu, do Barmy, na Taiwan, Srí Lanku, do Severní Koreje, Bruneje, USA i Indonésie i polárních oblastí. Tvrdí, že navštívené země nepočítá, ale má jich aktivně procestovaných více než 100. Určitě ho zaskočíte otázkou "Kde se Ti nejvíc líbilo?". Manželku požádal o ruku na palubě Boeing 777 někde nad Nassau a na svatební cestu vyrazil do Centrální Austrálie. Sbírá palubní lístky z leteckých cest a přátelům přinesl jako suvenýr již více magnetek než pokryje deset chladniček. V současnosti se věnuje výběru a výchově nových průvodců a v kanceláři školí kolegyně při prodeji a při řízení kancelářských procesů je známý pozitivní energií. Jeho zkušenosti jsou neuvěřitelné, ale vždy je připraven přizpůsobit se požadavkům klienta. Pokora je pro cestovatele nezbytná stejně, jako při budování vztahů mezi lidmi. Jeho oblíbenou specialitou je indický dal makhni a česnekový chléb naan.